Op weg naar Witzenberg

14 september 2015 - Ceres, Zuid-Afrika

Hallo iedereen,

Woensdag 9 september vliegen Gaston Van Tichelt, Frans Schrauwen, Ronny Frederickx en ikzelf naar onze partnergemeente Witzenberg voor een werkbezoek.

Witzenberg is gastgemeente voor het VVSG-congres over City-to-City-links van 14-17 september. Het congres is één van de 4 regionale congressen die VVSG organiseert ter ondersteuning van de stedenbanden. In maart vond reeds het eerste plaats in Ecuador. In november vindt het derde plaats in Senegal en volgend jaar komt de hele bende naar Antwerpen en Gent.

Aan het congres zullen de Zuid-Afrikaanse en Namibische partners deelnemen van Bornem, Gent, Lommel, Harelbeke, Aalst, Dilbeek en Heist-Op-Den-Berg. De Vlaamse gemeenten zullen ook vertegenwoordigd zijn. Tijdens het congres komen verschillende onderwerpen aan bod: beheer van stedenbanden, wederkerigheid, andere vormen van samenwerkingen, Fair Trade in stedenbanden, communicatie, scholenbanden, lokale economie, jeugdbeleid, enz.

De dagen voorafgaand aan het congres voeren de Essense delegatie en onze Witzenbergse collega’s een monitoringoefening uit in het jeugdcentrum van Tulbagh.

Dat project werd opgestart in 2009 en afgerond in 2013. Nu, twee jaar later, willen we kijken wat de komst van het jeugdcentrum heeft betekend voor de jongeren in de wijk en of het centrum ‘duurzaam’ is geworden.

Met de resultaten van de oefening hopen we onze nieuwe projecten in Op Die Berg te verbeteren.

We gebruiken de ‘Most-Significant-Change-tool’. Op 10 september worden jongeren uit de wijk uitgenodigd om een getuigenis te brengen over de impact van het jeugdcentrum op hun persoonlijke levens.

‘Impact’ is een groot woord. We vragen hen in feite óf er een verandering heeft plaatsgevonden, hoe groot of hoe klein ook, en of die positief of negatief was.

Vervolgens gaan ze in groepjes discussiëren over welk verhaal het meest betekenisvol is. Zoals jullie wel kunnen begrijpen, is niet het verhaal het interessantst voor ons, maar wel de discussie die er aan vooraf gaat.

Daaruit proberen we verschillende aspecten te halen die het jeugdcentrum teweeg heeft gebracht. Op 11 en 18 september tonen we de verhalen van de jongeren aan andere betrokkenen uit Tulbagh en het gemeentepersoneel. Zij zullen opnieuw in discussie gaan. De vraag is of zij nieuwe of andere aspecten uit de verhalen naar boven brengen.

Maar voetjes op de grond. Het is een oefening en voor ons de eerste keer, dus ik kan er nu nog niet veel over zeggen. Tijdens het congres zal de oefening ook met onze collega’s uit de andere gemeenten geanalyseerd worden en brengen we met iedereen een bezoekje aan het jeugdcentrum. De jongeren kunnen dan zelf feedback geven over hoe ze de oefening ervaren hebben.

En jullie breng ik helemaal op de hoogte als we terug zijn!

De overige dagen werken we aan het actieplan voor 2015. Het nieuwe gemeenschapscentrum in Op Die Berg zal ingehuldigd worden en de nieuwe parken in Montana en Rooikamp brengen we een bezoekje.

Tot slot, internet ter plaatste is nog een beetje onzeker. Hopelijk kan je tijdens het bezoek ons  volgen op onze blog: http://essenwitzenberg.reislogger.nl/

21 september zijn we terug op post!

1. Ilse renard isix consultancy:
    16 september 2015
    Veel succes! Ben superbenieuwd naar de most significant change die uit jullie evaluatie komt. De groeten aan alle bekenden in ceres witzenberg en de Belgische delegaties met hun partners.
  2. Ilse renard isix consultancy:
  3. Ilse renard isix consultancy: