Zuid-Afrikaanse en Namibiaanse delegaties ontdekken Witzenberg

16 september 2015 - Ceres, Zuid-Afrika

De voorbije dagen hebben we verschillende keren gesproken met onze Witzenbergse vrienden, o.a. met de nieuwe burgemeester Barnito Klaassen. In elk geval hebben we geleerd dat er ‘full support’ is van hun kant om de city link verder te laten groeien tot een echt wederzijds partnerschap.

Trouwens, de boog moet niet altijd gespannen staan. Vrijdagavond organiseerde het Witzenbergse gemeentebestuur een ‘farewell’ voor onze gemeentesecretaris, Ronny Frederickx. Aangezien hij volgend jaar op pensioen gaat, is het zijn laatste officiële zending naar Witzenberg.

Zondagnamiddag zijn onze collega’s van de andere stedenbanden uit Zuid-Afrika (4) en Namibië (2) gearriveerd in Dennebos, het gemeentelijk vakantiedomein waar het congres plaatsheeft. Maandag en dinsdag kwamen verschillende onderwerpen aan bod: monitoring, het beheer van het federaal programma, Sustainable Development Goals (opvolgers van de Milleniumdoelstellingen) en Gender.

Nog een leuke anekdote: maandagavond moest elke gemeente een ‘pecha kucha’ voorstellen, een korte presentatie zonder blabla. Aangezien het al een lange dag was geweest, zagen enkele delegaties dat niet meer zo goed zitten. De enige oplossing bleek om te beginnen dansen, zodat de presentaties verschoven werden naar onze vrije avond … you have to be flexible! :)