Dinsdag 12 augustus: een daguitstap naar Ceres

12 augustus 2014 - Tulbagh, Zuid-Afrika

Zoals elke dag begon ook deze weer vroeg. Om 7.15u stipt moesten we op school zijn. We kregen een heerlijk ontbijt zoals ze dat in Zuid-Afrika eten.
Iedereen van ons moest in België een les voorbereiden. Sommigen deden een quiz terwijl anderen vertelden hoe bepaalde dingen gaan in België.
Na onze lessen vertrokken we per busje richting Ceres. Een groot dorp 20 minuten ver van Tulbagh. Het was een gezellige trip, en onderweg zagen sommigen zelf een baviaan.
Toen we aankwamen in Ceres brachten we meteen ons ‘verassingsbezoek’ aan de school van Matthew en Ashley. Helaas hadden ze ons gezien en kwamen ze zelf naar beneden. Ondanks de mislukte verassing was het toch een heel leuk bezoek. De cheerleaders van de school hadden zelfs een dansje voorbereid om hun dancing-skills aan ons te laten zien. Even later sloegen wij terug met enkele Belgische dansjes zoals ‘Mooi weer vandaag’.
Na het schoolbezoek vertrokken we samen met de Zuid-Afrikaanse leerlingen naar de Ceres zipslide. We kregen allemaal een klimharnas, handschoenen en een veiligheidshelm aan. Met een busje werden we naar boven gebracht en kregen we uitleg over de zipslide en de berg. Om de beurt werden we vastgeklikt aan de kabel en konden we met een prachtig uitzicht van de berg naar beneden ‘sliden’. Het geluid van de kabel was best luid, dus omdat Maxime haar oordoppen vergeten was maakte ze professioneel een setje oordoppen uit een vuile (snottige) zakdoek van Jip, die goed bleek te werken wanneer Maxime ‘wat’ antwoordde toen we iets vroegen. De zipslide bestond uit 8 stukken, van welke de langste ongeveer 280m was. Ook waren er enkele leerlingen die zich durfden wagen aan een extra snelle ‘duoslide’, waarbij je met 2 leerlingen aan elkaar aan de zipslide werd vastgeklikt, wat het nog spannender maken.
Na dit spannende avontuur vertrokken we weer met onze busjes richting het dorp van Ceres waar een heerlijke braai op ons stond te wachten. We aten lekker en sloten de gezellige avond af met een leuke fuif waarbij we samen met de Zuid-Afrikanen dansten.