Dinsdag 30 aug

Blog 30 aug

Weer op tijd uit de veren. We vertrekken uit Stellenbosch, richting Kaapstad. Nog even ontbijten en dan hup de auto in. Alle, dat was de bedoeling. Er was gisterenavond tegen ons gezegd dat we zeker op tijd moesten klaar staan. Om half 9 stond iedereen dus braafjes klaar om te vertrekken. Maar… Er was niemand van de hostel om aan te betalen waardoor we dus pas om kwart na 9 vertrokken zijn.

We rijden eerst naar Simon’s town waar we pinguïns vinden. Er zijn er veel! Wat zijn dat nu eens makkelijke beestjes! Die blijven mooi stilzitten als wij een foto willen nemen! Echte fotomodellen!

Niels en Britt voelen zich er meteen thuis tussen de pinguïns en waggelen in het rond!

We nemen afscheid van de pinguïns en rijden naar Kaap de Goede Hoop. Wat een mooi uitzicht hier! Er is ontzettend veel wind en dat zorgt voor wapperende haren in alle richtingen (wat wil je nu ook met zoveel meisjes erbij?). Er worden enkele leuke foto’s getrokken want dit is toch wel een mooi plekje!

Hier vertrekken we ook weer, want we hebben om 13u een afspraak bij een township voor een fietstoertje. Daar aangekomen staan er al een hele hoop vrolijke kindjes te kijken. Ze willen high-five doen, op je rug springen… Wat leuk en grappig!

We krijgen eerst een maaltijd bestaande uit rijst, kip, rode biet en ui met een tomatensausje. En dan vertrekken we voor een fietstochtje! We krijgen weer helmen op (dit is echt de laatste keer dat ze ons hoofddeksels op zetten!) en de kindjes springen achter op onze fietsen. Wat schattig!

We rijden eerst langs de mini-crèche die zich in de township bevindt. De kindjes zingen er voor ons liedjes als if you’re happy and you know it, clap your hands of hoofd, schouders, knie en teen of het Zuid-Afrikaanse volkslied.

Vervolgens rijden we naar de bib van het township. Waar kinderen naartoe kunnen komen als ze hulp nodig hebben met hun huiswerk of waar ze de computers kunnen gebruiken om dingen op te zoeken.

Een beetje verder is een platen huisje waar we binnen mogen. Er vindt daar een ceremonie plaats voor volledige zuivering. Zieke mensen komen daar naartoe, want de klassieke dokter werkt niet volgens hen. Wat leuk om dit ook eens mee te maken. Er wordt gezongen en gedanst en er wordt fynbos verbrand.

Na deze zuivering worden we verwacht iets actiever te zijn! We spelen een voetbalwedstrijdje met Zuid-Afrikaanse jongens! Wij delen ons op in twee groepen en zij vullen aan zodat er twee volwaardige teams ontstaan. De ene ploeg krijgt truitjes en de andere ploeg niet. Zo herkennen we elkaar goed! Het gaat er hard aan toe! Bieke geeft zich helemaal als enige voetbalster onder ons.

Uiteindelijk winnen de niet-truitjes waaronder van ons Niels, Bieke, Ruth en Anneleen.

We rijden door naar Kaapstad en stoppen daar op onze laatste logeerplaats. We moeten onze koffers naar boven dragen: de 6de verdieping en er is geen lift. Puffen dan maar!

1. Wendy (ma van Bieke):
    30 augustus 2011
    Amai wat een belevenissen op zo'n korte tijd !
    Alvast een vlotte terugreis gewenst, hopelijk zonder last in Johannesburg :-s (http://nos.nl/artikel/268518-rellen-bij-hoorzitting-ancleider.html)
    Geniet nog en tot vrijdag ! xxx
  2. Erna Beyers:
    30 augustus 2011
    he Britt, als ik dit allemaal lees, dan kan ik alleen maar zeggen: onze reis naar Zuid Afrika zal er ook snel aan komen!!! We heben nog een gids nodig, geïnteresseerd??? Ja,Ok,joepie, dan zijn we met z'n 3en weg....;))) Geniet van de laatste dagen en kom veilig weer naar huis. Groetjes, xxxx;
  3. Familie gijzen:
    Lotte & de rest,
    Wat een verhalen iedere keer, geweldig leuk om jullie zo te volgen!! Geniet nog van de laatste dagen en een hele veilige thuisreis!!

Groetjes Wally, Maureen, Amber en Wouter
  4. Conny en Herman:
    Hallo allemaal,
    Wat een pracht van een reis hebben jullie gehad! Het zal een ervaring zijn die je nooit meer gaat vergeten.
    Ook bedankt aan de begeleiders voor de tijd die jullie hier hebben ingestoken en de goede zorgen die jullie gegeven hebben aan onze pagadders.
    Ik wens jullie een fijne terugreis en tot vrijdag.
    En allemaal een goede start in het nieuwe schooljaar(maar geniet nog maar even van de tijd die je nu nog samen hebt).

Groetjes
    Herman, Conny en Lotte
  5. Wendy (ma van Bieke):
    31 augustus 2011
    Voilà, mooi gezegd, daar kunnen we ons alleen maar bij aansluiten !
    Drukkie,
    John, Wendy & Wannes
  6. Illse swigelaar:
    1 september 2011
    Veilige reis trug huis toe. Ons kan sien julle het julle tyd hier terdee geniet. God speed. Van almal hier by Waveren.
  7. frank schippers:
    1 september 2011
    Wens julle `n veilige terug reis. Ons vertroetel nog steeds die herinneringe van julle besoek aan Waveren. Was een wonderlike ervaring vir ons almal. Sterkte met die nuwe skooljaar. Gniet laaste dae tuis. Waveren leerders en opvoeders
  8. Marleen Pockelé:
    Dag lieve vrienden in Zuid-Afrika

Wij zijn vandaag officieel het nieuwe schooljaar 2011-2012 gestart. En nog wel onder een schitterende zon. Dankzij die zon zag iedereen er heel gelukkig uit. De reacties die ik in het leraarslokaal hoorde waren ook zeer positief. Eigenlijk is iedereen enthousiast!
    Sommige leerlingen in het 2de jaar vonden wel dat ze opnieuw veel te vroeg moeten opstaan. Ik ben benieuwd wat ze morgen te vertellen hebben. Ik verwacht dat jullie volgende week ook met enorm veel enthousiasme starten...en...goed begonnen...

Ik geniet samen met jullie! Tot binnenkort!