Hier zijn we nog eens ...

24 april 2010 - Ceres, Zuid-Afrika

... met een samenvatting van de voorbije dagen, of zijn het al weken ?

Ik heb ondertussen een paar vergaderingen gehad met de vrijwilligers die gaan helpen met het programma tijdens de vakantie. Het is allemaal nog een beetje stil en onwennig, maar tegen het einde van de 2de vergadering komen ze los. Maar als ze dan beginnen, is het meestal in Xhosa. Ik dacht een streepje voor te hebben met mijn dialect (echt wel vergelijkbaar met het afrikaans), en nu kan ik nog niet volgen. Ze zijn allemaal geëngageerd en gemotiveerd, dus dat is al zeker een goed begin !

Vorige week zijn we ook nog een JAC-punt gaan bezoeken met een aantal vrijwilligers en de Manco. Het is de bedoeling dat er in het Jeugdcentrum ook één komt, dus we zijn alvast de werking enzo daar gaan bekijken.

En tussen alle andere vergaderingen en bezoekjes door proberen we aan het vakantieprogramma te werken, ben ik verhuisd, zijn de graafwerken voor het Jeugdcentrum begonnen, heb ik een auto gekregen en hadden we best wel een beetje schrik van de "stofwolk". Niet dat ik daar normaal gezien van wakker zou liggen, maar Rachel en Sithembiso moesten wel in België kunnen geraken. En het is gelukt, ze zijn in Essen.

Ondertussen is hier de WK-gekte echt begonnen. Vanaf dag 50 zijn ze beginnen aftellen. Elke dag is het nu een item op het nieuws en dat niet eens over de voetbal zelf, maar wel over alle festiviteiten die er nu al zijn en het aftellen zelf. Dat gaat hier nog een feest worden ...

En ik geniet hier nog eens van een verlengd weekend (het laatste, want de feestdagen zijn nu op). Dinsdag is het Freedom Day en op aanraden van Sithembiso ga ik op maandag de brug maken.

Groetjes,

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Njuka en moeke:
    26 april 2010
    Rachel en Sithimbiso voelen zich al goed thuis in Essen! Zeker Sithimbiso.....hij mist zijn 'Castle' bier niet. Integendeel.....dagelijks, 'na gedane werk' leert hij het Belgische lekkere bier te genieten. Passeerden allemaal zijn dorstige keel: nen goede Westmalle, Duvel, Gueze, Duvel enz....u begrijpt het wel, wanneer u dit leest begint het water al uit uw mond te lopen!

Vandaag hebben ze samen met Kris, Kirsten en tussendoor 'duivel doetal Wekke' programma's en mogelijke activiteiten opgemaakt. Ze zullen de volgende weken hun ervaringen nogal kunnen uitwerken.

Doe de groeten aan onze vrienden in Witzenberg!
  2. Martine van Hooydonk:
    29 april 2010
    Hey Chantal,
    Ondertussen al goed bijgebruind of valt ge nog steeds op tussen de locals? Seg, dat jeugdhuis. moet dat klaar zijn tegen het bouwverlof? Of is 't daar geen bouwverlof in juli?! Uit het bericht van Frans maak ik op dat het Bels bier beter is dan Castle. Maar bij gebrek aan beter, zal 't wel meevallen zeker :-)? Schol!
    Groetjes,
    Martine
  3. Njuka en moeke:
    3 mei 2010
    Chantal,
    Deze morgen was het vroeg uit de veren voor Sithembiso en Rachel!Het werkbezoek was voorbij en het thuisfront wacht op hen met vele ideëen en actieplannen voor de komende weken,maanden en...?

Maar meer nog, ze hebben Essen verlaten met een verdubbeling van hun baggage! En wat voor baggage?
    Met sportkleding die gebruikt kan worden voor allerlei wedstrijden. Een gul geschenk van voetbalclub Beveren! Geel en blauw en laat dat nu ook precies de gemeentekleuren zijn van Essen!

En Rachel zal uitvoerig vertellen hoe zij in Essen met het gemeentepersoneel haar 37e verjaardag vierde! Met een speciale verjaardagskroon en een overheerlijke roomtaart!

Sithembiso dacht zijn Castle te missen! Wees gerust, hij weet nu echt wel de Belgische speciaalbieren te waarderen. Daar is nen Castle niks tegen! Westvleteren, Westmalle, Duvel, Kriek, Corsendonck...hij zal het u wel uitleggen.

Maar.....eens terug met de beide voeten stevig op de grond in Witzenberg wacht hen het echte werkwaarvoor zij naar Essen zijn gekomen.

Werken en zich inzetten voor de jeugd en in het bijzonder voor de jeugd van Tulbagh.

We zijn er gerust in, door samen te werken lukt het!
  4. Chantal:
    4 mei 2010
    Vandaag genieten ze nog van een dagje verlof. Maar vanaf morgen gaan we er weer volledig voor !
    Ik ben benieuwd, ze zullen ongetwijfeld een hoop straffe, leuke ... verhalen te vertellen hebben.