De eerste sneeuw !

6 juni 2010 - Ceres, Zuid-Afrika

Ja hoor, vorig weekend is hier boven in de bergen de eerste sneeuw gevallen. En dat begin je te voelen, 's morgens en 's avonds begint het al koud te worden. Maar de zon schijnt overdag nog een beetje, dus ik ben heel gelukkig.

Ik heb deze week nog 2 spelletjesdagen gehad met de vrijwilligers. Maandag had ik 8 vrijwilligers en woensdag waren er 12 ! Elke keer vallen er een paar af en zijn er weer een paar nieuwe gezichten, dus het systeem van de schriftjes werkt. We hebben estafette gedaan, pleinspelen, concentratiespelletjes en een aantal opdrachten voor laddercompetitie en 1 tegen allen. Het is heel plezant, maar ik vind het toch elke keer weer een beetje raar dat zij geen enkel spel kennen. Die jongeren hebben niet leren spelen, het enige dat ze kennen is voetbal, volleybal, netbal ... Ik heb hen ook al een aantal balspelen laten uitleggen aan de nieuwelingen en ook dat lukt, dus ik heb er het volste vertrouwen in dat het programma gaat lukken.

De jeugdmaand is ondertussen begonnen, maar de financiële planning is nog niet helemaal rond. De vraag (naar geld) is groter dan het aanbod ... straf hé ?

Op dinsdag hebben Sithembiso en ik nog een vergadering gehad met het Youth Council om nog eens te checken wat hun plannen zijn op 16 juni, Dag van de Jeugd. Het is de bedoeling dat er in elke wijk/dorp iets te doen gaat zijn voor de jeugd. De meeste activiteiten voor de jeugd gaan hier over aids, tienerzwangerschappen, drugs ... met ontspanning zijn ze niet echt bezig. In Tulbagh zijn er die dag al 2 activiteiten, dus wij kunnen ons concentreren op de finale van de street soccer.

Op donderdag hadden we vergadering met de directeur en leerkrachten van de Waverenschool en de Tulbagh High School met de bedoeling het huidige Management Committee (Manco) voor het jeugdcentrum uit te breiden. Er werd afgesproken dat de 2 scholen hun leerlingenraad zullen raadplegen, en dan kunnen we zien wie er deel kan uitmaken van het team.

De affiches en flyers voor het vakantieprogramma zijn af, dus vanaf morgen gaan we deze uitdelen in de scholen en ophangen in Tulbagh.

Vandaag is het een prachtige zonnige zondag, maar vanaf morgen zou het weer gaan regenen ... duimen maar voor een goede opkomst van de vrijwilligers !

En dan nog een beetje plaatselijk nieuws. President Jacob Zuma gaat straks voor de 21ste keer vader worden ! Eén van zijn 3 officiële vrouwen is weer zwanger, maar het zou ook wel eens kunnen zijn dat haar lijfwacht de vader van het kindje is ... Sowieso is de belastingbetaler niet echt gelukkig met nummertje 21 !