Van de Kaap naar Nduli en kuieren in Wolseley

17 maart 2011 - Ceres, Zuid-Afrika

Hallo allemaal,

Van de Kaap naar Nduli

Gisteren werd het te laat. Daarom een korte update over gisteren en vandaag.

We hebben geluk gehad. Dankzij het goede weer zijn we helemaal tot aan Cape Point kunnen rijden. Onderweg wel even een koude doop gehad van de oceaan. Geen paniek, het fototoestel heeft het gehaald.

Dat kunnen we jammer genoeg niet zeggen van de grenspalen. De helft hebben we moeten laten gaan. Ze worden bedankt voor bewezen diensten.

De Kaap was prachtig, de Japanners aanwezig en de pinguins broedend. In de te late namiddag werden we verwacht voor de officiële ontvangst in de raadzaal van Ceres. De ontvangst was veelbelovend en Essen in Beeld werd overhandigd. Iedereen was op post, Chantal en Lizzy ook. We konden ons onmiddellijk opsplitsen voor twee werkbezoeken. Chantal, op haar laatste avond, Mieke en Kirsten gingen mee met councillor Valencia naar Nduli. Secretaris, Peter en Jo-Ann gingen naar de publieke vergadering in Bella Vista. De aftrap is gegeven, het programma volledig aangepast.

Conclusie van de dag: Zuid-Afrika is een prachtig land, de kloof tussen arm en rijk gigantisch.

Kuieren in Wolseley

De eerste echte vergadering: een startvergadering met de managers om te brainstormen over de toekomst; onderwerpen die aan bod kwamen: milieu, jeugd, welzijn en toerisme. In de namiddag gingen we naar Wolseley voor een verkennend bezoek langs de waste site, de community hall, de informal settlements Pine Valley en Montana, de clinic, de bibliotheken en het jeugdforum. Vervolgens zakten we af naar Tulbagh voor een bezoek aan het jeugdcentrum en de crèche.

De food garden is een feit, met worteltjes, bitterpeeën en een irrigatiesysteem. Het jeugdcentrum heeft 1 computer met internet en een internetkiosk.

De withoutbomen doen het goed. Er is een klein grasveldje en wat aanplantingen.

De kindjes van de crèche vonden het fototoestel van Mieke geweldig; en Mieke vond hen geweldig.

Na het kuieren - het was 32° en we hadden heel de middag geen water - vonden we verkoeling in het Kuierbossie.

Drukkie van The Essen Delegation.

En een speciaal Drukkie van Lizzy voor Jokke

1. Tessa:
    18 maart 2011
    Goedemiddag,

Koffiestop is afgelopen! Beetje vroeger als gepland hebben we de aftrap gedaan om 6.30 in plaats van 7.00 uur! De opkomst aan het station was matig, minder als vorige jaren. De Burundees die op dit moment op bezoek is in Essen is ook een koffie komen drinken samen met Emmanuel enz...!

Bij Julia was het géén groot succes enkel Wekke en iemand die Stephanie kent zijn op bezoek geweest voor een lekkere (h)eerlijke koffie te drinken. Om half 11 zijn we daar beginnen inpakken omdat het begon te regenen. In totaal hebben we +/- € 70,00 euro opgehaald.

Hoeveel dat we in de bibliotheek hebben opgehaald is nog niet bekend aangezien het daar tot 12.30 uur loopt.

We zijn ons nu aan het opwarmen op den bureau want we hebben toch wel serieus wat kou gehad.

Zo te zien loopt het daar allemaal heel goed, het programma aangepast!

Veel foto's trekken éh en zeker van de kindjes in crèche! :)

Nog veel succes daar!

Groetjes en een drukkie terug ;) x
  2. kirsten:
    18 maart 2011
    Hey Tessa,
    Jammer van de regen natuurlijk, maar toch goed gedaan hé. hopelijk was het gezellig :)
    Het weer is hier echt goed. Nog steeds 25 graden 's avonds...
    groetjes Kirsten
  3. Kris:
    20 maart 2011
    hoi Kirsten en co! alles goed in Witzenberg? 25 graden, zalig zag! Maar dit weekend is het bij ons ook mooi weer zé, gisteren nog een fijne wandeling met Berre gemaakt, heerlijk! Morgen ben ik terug op de jeugddienst, ik ben benieuwd naar jullie vorderingen aangaande het plan etc! Hopelijk verloopt de samenwerking goed en iedereen bereid om z'n steentje bij te dragen. Vandaag zondag, misschien naar de kerk? Geniet nog van jullie verblijf, werk zé en graag tot binnen x aantal dagen! Ik veronderstel dat je vrijdag niet komt werken, maar eerder de maandag daarop (28 maart?). Groetjes, Kris (en Berre :-) !)