Vrijdag 19 aug

22 augustus 2011 - Ceres, Zuid-Afrika

Na een goede nacht bij onze gastgezinnen gaan we naar de Waveren skool. Daar krijgen we met onze groep ontbijt (cornflakes met warme melk of boterhammen met confituur) omdat waarschijnlijk niet alle gastgezinnen ons ontbijt kunnen geven. ’t Was wel leuk om al te horen van elkaar hoeveel verschillende dingen we al opgemerkt hadden! Sommigen van ons hadden een lekkere douche genomen, maar anderen hadden het ook met 10 cm water in de badkuip moeten doen…

Na het ontbijt werden we door 1400 zingende kinderen ontvangen in de kerkzaal! Wauw! KIPPENVELMOMENT!! Van de allerkleinsten tot de groten, iedereen zong luidkeels van die vrolijke Afrikaanse liedjes! Zelfs Pat heeft een stukje piano gespeeld! Wat een ontvangst! Hier kunnen we nog wat van leren!
Voorstel voor de directie: leer onze leerlingen ook liedjes!

Een voor een hebben we ons voorgesteld aan alle Zuid-Afrikaanse leerlingen en leerkrachten. Niels heeft als enige jongen al meteen veel (vrouwelijke) fans!
Karel de cameraman maakt ook indruk met zijn openingszin ‘Every breath you take, every move you make, I’ll be watching you!’

Nadien hadden onze Zuid-Afrikaanse vrienden ook dansjes voorbereid! De kleintjes met juffrouw Shirley en enkele ouderen.

Alle kinderen moesten weer terug naar de les en wij kregen een rondleiding in de school. Wat zitten zij toch met velen in de klas! :o Maar we merkten wel op dat de Zuid-Afrikaanse leerlingen veel spontaner zijn dan ons! Wat leuk dat zij zo lachen en veel vragen stellen!

Om 13u eindigde voor iedereen de lessen van die dag. Wij kregen lunch op school en nadien moesten we snel naar onze gastgezinnen om onze rugzakken te maken. We gaan kamperen! Olé!
Of op z’n Niels/Britt’s: Go with the flow!
Tijdens het eten kwam de ‘voorzitter van het beheerlichaam van die skool’ langs en we stelden ons opnieuw allemaal voor. Behalve Gilberte… Zij was zo aan het luisteren naar Karen dat zij zich ook voorstelde al Karen. Haha!

We merkten al snel op dat men in Zuid-Afrika niet echt kijkt naar het aantal personen. 12 personen (met bagage) werden in ons busje van 8 gepropt om naar de kampplaats te gaan van het Waterfall camp. Toen gingen we tuinieren! Sommigen waren precies gemeentewerkers (vooral onze leerkrachten), maar anderen gingen er volledig voor! Een composthoop maken, ui planten, indringerbomen afzagen… Jongens toch! Dit is natuurlijk weer goed voor het milieu. Deze composthoop hebben we later ook gebruikt voor de plantjes. De bomen afzagen was ook een goede zet. Dit lijkt misschien eerder van niet omdat de bomen heel wat goed doen voor ons milieu, maar deze bomen slorpen al het water van de omgeving op en hierdoor konden de andere bomen en planten niet meer leven in deze omgeving.
Btw: In het zagen blonken Gilberte en Karen pas uit! Ze legden toch wel de grootste boom neer!

Tegen de avond werd het kampvuur aangemaakt waarop een soort hutsepot gemaakt werd. Maar als voorgerecht maakte iedereen zijn eigen ‘brood op een stokkie’. Behalve Erik, die at het broodje op van Britt. De profiteur!
Ik citeer Niels en Britt: Wij gaan voor den Erik door het vuur!

Alle leerlingen speelden samen spelletjes: kruiwagen lopen, iemand op de rug dragen, vlaggenroof…

Nadien kregen we lekkere hutsepot en zaten we nog lang aan het kampvuur. Lachen en liedjes zingen! Ruth had de zangboekjes van de chiro bij: amusement verzekerd!
Ons Viviane zag sterretjes! Niet van de drank hoor! Karen legde uit dat er hier nu eenmaal meer sterren te zien zijn! Erik werd er helemaal romantisch van! Zo leerde hij Viviane kennen, onder de sterrenhemel!

Om 00u30 zijn we stilletjes ons bedje ingekropen. Maar Niels heeft niet zoveel geslapen. Op de jongenskamer was het immers een Zuid-Afrikaans feestje!

1. Conny en Herman:
    22 augustus 2011
    Oei Niels, is dat daar in Zuid-Afrika ook al hetzelfde geval met de vrouwen ?!
    Vergeet Anneleentje niet hé! ;-)