Woensdag 31 aug

1 september 2011 - Ceres, Zuid-Afrika

Blog 31 aug

Vandaag op tijd vertrekken, er is geen tijd om te ontbijten (of ja, dan moesten we nog vroeger opstaan en dat zagen wij niet zitten). We gaan deze voormiddag naar Robbeneiland en de boot vertrekt om 9u. We nemen ons voor om op de boot snel enkele broodjes te smeren dus alles wordt in de auto’s geladen en we vertrekken!

We stappen op de boot! Al snel blijkt dat de boot tegen de golven in moet varen en we gaan dus stevig op en neer. Broodjes smeren lukt niet echt en deze golven op een nuchtere maag zorgt voor problemen… Al snel heeft Karen het weer moeilijk, t’ is niet eerlijk!

Gelukkig is het maar 15 minuutjes varen van het vasteland naar het eiland en is iedereen blij dat we af de boot kunnen.

We nemen allemaal plaats in een bus die ons zal rondrijden op het eiland. Wanneer de bus vol zit, vertrekken we. We passeren veel gebouwen en krijgen duidelijke uitleg van een gids vooraan in de bus. Er wonen momenteel nog 120 mensen op het eiland waarvoor er een schooltje, een bakker, een dokter e.d. aanwezig zijn.

Na de rondrit mogen we een gevangenisgebouw betreden: de cellen, het sanitaire gedeelte en de binnenkoer. We beseffen dat dit niet erg gezellig kan zijn om te verblijven! De hele tijd tussen vier muren…
We wandelen buiten, weer richting de boot: de short walk of freedom.

In het haventje op het vasteland lopen nog eventjes een paar winkeltjes langs en dan vertrekken we naar onze laatste attractie van de reis: de tafelberg!

Met alvast een prachtig uitzicht achter ons maken we nog snel een picknick en dan zijn we klaar voor de beklimming! Een gekke, maar vriendelijke man wil voor een prijsje wel op onze auto letten zodat we die met een veilig gevoel kunnen achterlaten. Hij belooft te wachten tot wij terug zijn!

We klimmen naar boven in groep en steunen elkaar met vrolijke liedjes! Ze zullen ons wel hebben horen komen daar boven!

Een dikke proficiat aan iedereen, want we zijn allemaal zonder kleerscheuren boven geraakt!
Waauw, wat is het uitzicht hier mooi! Weer tijd voor een groepsfoto en vooral een nieuwe foto met de Flair! Wij boven en Kaapstad onder ons.. Dit is om nooit te vergeten! Een mooie afsluiter van een super-geweldige-fantastische twee weken!

Met de kabelbaan gaan we weer naar beneden, want de tijd dringt, het zal zo dadelijk donker worden. Terug bij de auto staat de man inderdaad nog op ons te wachten en hij vraagt of hij een stukje mee tot in het dorp kan rijden. Alle, vooruit dan! Lien krijgt de eer ernaast te mogen zitten! Wij allemaal “jaloers”

We vertrekken! In het dorp stapt de man uit en krijgt hij onze overschot van de picknick, anders moesten wij het toch maar weggooien en ‘hij had gisteren niet kunnen eten omdat hij geen geld had!’

We rijden terug naar onze hostel, want het is jammer genoeg tijd om in te pakken. Morgenvroeg vertrekken we terug naar België.

Amai, wat wordt die kamer een bende als iedereen zijn tas begint uit te laden om alle kleren weer op te vouwen. Gelukkig is er net genoeg plaats om alle souvenirs kwijt te geraken en kunnen we om 21u vertrekken om nog iets te gaan eten.

We eten vanavond om het hoekje, Ethiopisch. Kleine tafeltjes en lage stoeltjes, dicht bij elkaar met lekkere hapjes. Gezellig!
We weten allemaal dat dit een reis is om nooit te vergeten, een lifetime experience zoals onze t-shirts zeggen! Wat gaan we elkaar missen wanneer we terug in België zijn.
Naar waar trekken we volgend jaar? Kenia? Namibië? Of Zuid-Amerika?
Iedereen mag alleszins terug mee, want deze groep is fantastisch!

Alle hup, bedjes in want morgen om 6u30 moeten we klaar staan om te vertrekken!

Onze laatste nachtje in Zuid-Afrika!