Zondag 24 augustus

24 augustus 2014 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Het was zondag vandaag en op Zuid-Afrikareis betekent dit niets speciaals, want ook vandaag moesten we er weer vroeg uit. Deze dag was wel speciaal omdat dit de laatste hele dag was van de reis. We begonnen onze dag met een fietstocht door een township in Kaapstad, waar we hartelijk welkom werden geheten in de zondagse misviering. Dit is een immens verschil vergeleken met de misvieringen bij ons, er word hier gedanst en gezongen. Nadat we weer van onze zonden verlost waren brachten we een bezoekje aan een Xhosa geneesheer, de Sangoma. We kregen wat uitleg over de geneesmiddelen en binnen smolten Joke, Laura en heel wat andere meisjes helemaal voor een amper 2 maanden oude Afrikaanse baby. We lunchten in een Zuid-Afrikaans restaurantje in de township waar we kennis maakten met een typisch Zuid-Afrikaans gerecht: stamp met bonen (soort vlees met bonen).

We reden richting de Tafelberg waar we onze wandeling startten. Met z’n allen zijn we te voet, heelhuids boven geraakt. Regelmatig stopten we voor een drinkpauze en genoten we van het prachtige uitzicht over Kaapstad. Eenmaal boven werden er talrijke foto’s gemaakt en aten sommigen een snack die ze in de winkel boven kochten. Helaas sloot de winkel net nadat Matsen en Maxime binnen kwamen. Jip en Dries D probeerden nog via de uitgang binnen te ‘sneaken’ maar helaas werden ze snel weer weggestuurd. Op verzoek van Eggy en de hongerige jongens aten we ’s avonds in een Italiaans restaurant waar iedereen genoot van een heerlijke pizza met een glaasje Stella Artois, wijn of iets fris. Niet voor iedereen was het genieten want dankzij de pizza van Emma stonden heel wat mondjes van de meisjes in brand van de heel pittige rode pepers op de pizza. Iedereen kroop op tijd in bed, want morgen moest er nog heel wat gewinkeld worden.