Jongeren evalueren zelf hun jeugdcentrum

14 september 2015 - Ceres, Zuid-Afrika

Hallo iedereen,

Internet was niet onmiddellijk beschikbaar, maar hier zijn we dan.

De voorbije dagen zaten we niet stil. Zoals je kan lezen in de inleiding, stond er donderdag en vrijdag een grote monitoringoefening op het programma. De oefening zoals voorbereid. Dat alleen al is een succes. De evaluatiemethode ‘Most Significant Change’ liet de jongeren zelf aan het woord. Ze vertelden hoe het jeugdcentrum een impact had – hoe groot of hoe klein ook-  op hun persoonlijke leven? Een heel andere manier van evalueren dus. Geen statistieken of lange vergaderingen binnen vier muren, maar echt ‘in the field’.

Het resultaat mag er zijn! 28 verhalen opgenomen, terwijl we gehoopt hadden op 15. Het zijn vooral ook goede verhalen, die verschillende aspecten van hun leven blootleggen.

Lidelwa (21-jarige inwijkeling van de Oost-Kaap) vertelde ons dat ze dankzij de leiderschapstraining nu weet hoe ze zich als leider kan gedragen, voor haar vrienden en in haar gemeenschap. Ze solliciteerde voor een job bij de politie, maar greep juist naast de job. Belangrijk is dat er voor in aanmerking kwam.

Sumentra volgde de cv-training onder lichte druk van een vrijwilliger van het jeugdcentrum. Zonder hem zou ze nooit deelgenomen hebben. Na de training, vertelde ze, was haar zelfvertrouwen duidelijk gestegen en durfde ze eindelijk haar cv gaan afgeven bij bedrijven. Iets wat ze daarvoor nooit gedaan had.

Zizipho Noxola tot slot. Zizi heeft een compleet succesverhaal: een jeugdmonitor die via een training over speelpleinwerking vrijwilliger werd in het jeugdcentrum, en na enkele arbeidsmarktgerichte trainingen, nu in het museum van Tulbagh werkt als collectiebeheerder.  Haar verhaal kunnen jullie hopelijk snel op facebook bekijken.

Uiteraard via Most Significant Change focus je enkel op de succesverhalen. Daar zijn we ons goed van bewust. Een tiental jongeren die nog nooit betrokken waren bij het jeugdcentrum vertelden ook hun verhaal. Het tekortschieten van de marketing van het centrum was hun grootste bekommernis. Een belangrijk element waar de Witzenbergse jeugdwerker aan zal werken de komende weken.

Het was een oefening en voor ons de eerste keer, maar we evalueren het zeer positief als evaluatiemethode. Ook de samenwerking met onze Witzenbergse collega’s was top!

Tot snel,

Groetjes,

Gaston, Frans, Ronny en Kirsten

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Stefaan:
    14 september 2015
    Leuk om lezen.we kijken reefd uit naat je vomhenf verslag