maandag 11 augustus

11 augustus 2014 - Vereeniging, Zuid-Afrika

Onze eerste schooldag. Alle leerlingen wachtten ons op in de grote zaal van de school. Ook hier hielden ze een soort van openingsceremonie en zongen, bidden en dansten ze voor ons. Ook hier moest heel Team South-Africa zich even voorstellen. We kregen veel knuffels van de kleine Afrikaantjes die blij waren om deze Belgische studenten te ontmoeten.

We werden rondgeleid door de klassen en tijdens de pauze leerden we Afrikaanse spelletjes en liedjes op de speelplaats. Daarna was het aan ons, nu mochten wij ook echt mee les volgen. We moesten wel even wennen en terug in schoolstemming komen.  ’s Middags aten we samen met onze gastleerlingen spaghetti in de school en begonnen onze wandeling in Tulbagh. In Chris Hani speelden we met tientallen kindjes op straat, en als echte fotomodellen poseerden ze allemaal heel graag voor onze foto’s. Ook zijn we langs het huis van Siyamthanda, de Zuid-Afrikaan wie bij Dries Donkers sliep, geweest. Na het bezoeken van het museum over de aardbeving van de jaren zestig vertrokken we allemaal huiswaarts. Sommigen kwamen nog samen bij Arno thuis om gezellig wat te drinken, terwijl anderen nog gezellig bijpraatten met hun gastfamilies. Kortom een onvergetelijke dag.