Donderdag: laatste dag voor de schoolvakantie en slawendrijwers in actie

23 maart 2012 - Ceres, Zuid-Afrika

Vrijdag om 10.00 uur start de schoolvakantie, daarom konden we enkel donderdag terecht in de scholen. We bezochten Mooi Uitsig en zagen hun grote (Vlaamse) groentetuin. In de Waverenschool maakten we een heerlijk filmpje van Jufrou Lucinda voor Mariaberg en in de andere scholen  zagen we de plannen voor de educatieve tuintjes. De tuintjes worden ook aangelegd in de moeilijk te bereiken farm schools waar de kansen voor kinderen nog beperkter zijn. Daarna werden we opnieuw bij Johann van Waverly verwacht die ons het Greenfingers project toonde (dat deel uitmaakt van het federaal programma). We konden opnieuw aan de slag en hebben plantjes gestekt. De werkers in de kwekerij (Klaas en Sophie) helpen de schoolkinderen bij het project. Klaas toonde ook hoe de zaadjes van de Protea (de Zuid-Afrikaanse nationale bloem) met een koude rook (jawel!) klaar werden gemaakt voor gebruik (zie foto).

Een zeer drukke dag, conclusie, lunch om 14.30 uur.

We brachten snel een bezoekje aan het jeugdcentrum in Tulbagh en kregen een heel goede indruk. Enkele vrijwilligers van de jeugdvormingsweek waren aanwezig en boden speelgoed aan aan de kinderen (puzzeltjes, verkleedkleren, voetbal enz.). De groetetuin zag er supergoed uit met radijsjes, wortels pompoen en bloemkool. Een oudere man onderhoudt de tuin en brengt de groentjes naar de crèche.

S’avonds werden we uitgenodigd bij Trevor en Maggie, samen met Dana en Tinny, voor een echte braai: verticale kip aan het spit (bluck hoender), vers gebakken brood (in een oud camionwiel) en een grote snoek stonden op het menu.

Vrijdag doken we de vergaderzaal in en werd het Vlaamse programma besproken. Mieke en de secretaris bespraken met Keith, Michelle en Bryan de educatieve tuintjes, sensibilisatiecampagnes, de basisvergroening in de sloppenwijk van Pine Valley (Wolseley) en vulden het programma van volgende week alvast. Lieven en Kirsten werkten samen met Jo-Ann en Sithembiso een Wolseley youth festival uit in juni. Morgen ontmoeten we de jeugdorganisaties daar.

Slaapwel!

1. Peter De Smedt:
    24 maart 2012
    Haha, eindelijk nieuws uit Witzenberg. Als ik zo de verslagen lees, dan lees ik dat de besproken acties van vorig jaar nog altijd goed in uitvoering zijn. Geweldig nieuws. Doe de groeten aan iedereen, nog veel werkplezier en ik ben benieuwd naar het uitgebreide verslag. Groeten, Peter.
  2. Anouk Doggen:
    26 maart 2012
    Leuk om te lezen waar jullie allemaal mee bezig zijn. Doe dat nog goed ginder en tot binnenkort! Groetjes, Anouk
  3. Stefaan Denewet:
    27 maart 2012
    Ook hier op 't Kerkeneind volgen we jullie verslagen met veel aandacht op.