Wervelende wind door Wolseley

25 maart 2012 - Ceres, Zuid-Afrika

Zaterdagvoormiddag organiseerde Sithembiso, de jeugdwerker, samen met de plaatselijke jeugdorganisaties de YOUTH FUNDAY in Pine Valley, een gehucht van Wolseley met een grote sloppenwijk.

In Wolseley is het de bedoeling de lokale sport- en dansgroepen, de jongerenkoren en andere jeugdorganisaties te ondersteunen en te versterken in de komende twee jaar. Vooral de jongeren in Pine Valley hebben zeer weinig ontspanningsmogelijkheden en belanden zo al gauw in uitzichtloze situaties. Witzenberg probeert voor hen met weinig middelen een zinvolle vrijetijdsbesteding uit te bouwen.

De jeugdwerker en een vrijwillig jeugdcomité organiseerden op het speelplein in Pine Valley een sporttornooi op straat (voetbal, rugby en mini-cricket) en (wervelende) optredens (dans, hiphop, gospel, ...) op het podium.  De jongeren konden zich inschrijven om deel te nemen. Na een Afrikaans kwartiertje, was de rest van dag goed georganiseerd. De jongeren, kinderen en het comité waren zeer enthousiast en konden zich uitleven, ondanks het gebrek aan goede voorbeelden bij de volwassenen. Ook de vrijwilligers van het jeugdcentrum van Tulbagh waren aanwezig. Zij plannen woensdag iets soortgelijks voor de jongeren van Tulbagh n.a.v. de jeugdvormingsweek in Mangaung.

De jongeren zijn gemaakt voor het podium. Zelfs de allerkleinsten hebben een ongelooflijk gevoel voor ritme. We snoven de sfeer (en het zand) op en genoten!

In de late namiddag brachten we nog snel een bezoekje aan Lizzy Joosten, de vorige ward councillor van Tulbagh. Na haar hartoperatie twee jaar geleden zag ze er ongelooflijk goed uit. Ondertussen 63 jaar en nog steeds in volle actie voor haar ‘community’.

Zondag nam David Nasson, de municipal manager (gemeentesecretaris) ons mee voor een tripje naar Kagga Kamma, een (relatief) klein natuurpark aan de rand van Witzenberg voorbij Op die Berg gelegen binnen het plateau van de Sederbergen: zandstenen die door erosie grillige, maar prachtige rotsformaties vormen.  We reden twee uur heen en waren toen nog steeds op Witzenbergs grondgebied. Binnen dat gebied woont nog de laatste overlevende van de San-stam: de bushmen die hier duizenden jaren geleden, zich gevestigd hebben. Op Kagga Kamma werd een tocht ondernomen die ons tenslotte naar de ‘bushmen-paintings’ bracht.  Met deze cultuur-natuur uitstap werd het eerste deel van ons werkbezoek afgerond.

1. Suzel:
    28 maart 2012
    Dag Tante Kirsten en iedereen,

Hoe gaat het bij jullie?
    Ik mag deze namiddag met mama en Lien naar de buitenspeeldag aan de sporthal gaan fietsen en spelen. Mijn windpokjes zijn al bijna genezen. Hier schijnt het zonnetje en bij jullie ook denk ik. Ik heb je gezien op de foto's. Wel leuk!
    Dikke kusjes van mij en Pia (die slaapt nu)
    :;klrkjkeofiqozoooooooo
  2. Chantal:
    29 maart 2012
    Hey,
    Dat ziet er daar allemaal super uit !
    Doe iedereen vele groetjes van mij.
    Knuffel x