Essen op bezoek in Witzenberg (maart 2012) - Eindelijk nieuws ...

23 maart 2012 - Ceres, Zuid-Afrika

Een Essense gemeentelijke delegatie (secretaris, Lieven, Mieke en Kirsten) brengt een werkbezoek aan het gemeentebestuur van Witzenberg van 19 maart tot 1 april om de huidige ontwikkelingsprojecten op te volgen.

Eindelijk nieuws …

Het heeft even geduurd, maar eindelijk hebben we voldoende snel internet in ons verblijf in de Four Seasons. We zijn hier sinds dinsdagmiddag en hebben er al een heel programma opzitten. We overlopen even de hoogtepunten.

Dinsdagavond werden we officieel verwelkomd door Witzenberg in Dennebos. Iedereen was daar: de nieuwe burgemeester, enkele raadsleden, Jo-Ann, Keith, Michelle, Sithembiso en Leen. Die laatste twee kwamen net terug van de jeugdvormingsweek in Mangaung en waren er zeer enthousiast over. Tijdens de speeches werd het voor Witzenberg duidelijk dat de stedenband aan haar tiende verjaardag toe is.

Dit werkbezoek lieten we ons niet vangen en wisten we gelukkig dat woensdag Human Rights Day was en een vrije dag is voor de scholen en de overheid. We brachten een bezoek aan het Waterva Eco- camping in de bergen van Tulbagh, een plek voor jeugdkampen rond natuurbescherming  waar de kinderen o.a. een groentetuin leren aanleggen , de rivierkwaliteit kunnen checken en zelf koken. De uitbater Jurie zette ons meteen aan het werk en liet ons pompoenen planten en bemesten. Lieven en Leen verwijderden zelf een exoot uit de rivierbedding. We maakten een tochtje (lees: tocht voor de Zuid-Afrikanen) naar de waterval en controleerden de waterkwaliteit a.d.h.v. een mini-sass (South-African scoring system). De begroeiing op de rotsen rond de waterval was helemaal afgebrand tijdens hete de zomer.

Vervolgens werden we verwacht in Waverly Hills bij onze vriend Johann. Hij werkt samen met Michelle van de milieudienst het project verder uit over de educatieve tuintjes voor de scholen. Waverly produceert zelf ook heerlijke biowijnen, olijven, tapenades en wine jelly. Wij zorgen voor de import!

Baaie drukkies aan iedereen!