Even koekeloeren in de kleedkamer…

24 maart 2011 - Ceres, Zuid-Afrika

... welke shirts dragen de Tulbagh Youngsters?

Zondag werden we verwacht op de sportterreinen in Tulbagh. Phakamisa had een voetbaltornooi georganiseerd met 4 clubs uit de omgeving en matchen voor jong en oud. De kinderen vonden het geweldig. Eerst met een zak cement de lijnen ‘kalken’, even bidden voor de overwinning en dan wachten op de tegenstander. Vooral Peter was onder de indruk toen de ploeg in stilte naar buiten kwam in de sk Beveren shirts. Phakamisa had ze goed opgeleid. In de namiddag trokken we naar Stellenbosch en Franschoek voor een blitzbezoek. Misschien toch even melden: de Tulbagh Youngsters hebben het tornooi gewonnen.

Maandag verliep ons programma iets anders dan gepland. Bij aankomst kregen we te horen dat 21 maart een wettelijke feestdag is omwille van Human Rights Day. Dat kunnen we best onthouden. Bijgevolg konden we op maandag alle informatie analyseren en enkele leerkrachten ontvangen voor een school meeting in onze guesthouse. Het werd een typisch Zuid-Afrikaanse avond. Eerst daagde enkel Mrs. Kayer op, de directrice van Mooi Uitsig. Na heel wat telefoons druppelde er af en toe een leerkracht binnen en tegen de avond zat heel de tafel vol. De school meeting heeft zijn effect niet gemist. De leerkrachten van Mooi Uitsig en Waveren praatten voluit over de communicatie, actieplannen en werkbezoeken aan/met de Wigo en Mariaberg. En wij luisterden… en  leerden nog een woordje Afrikaans bij.

Dinsdag mochten we onze analyse voorstellen aan het MAT. We leerden er de director van Finances, Raymond kennen, tevens ook de Risk Manager. Die konden we woensdag nog wel even gebruiken. We splitsten ons op voor de rest van de dag. De secretaris en Kirsten bezochten samen met Sithembiso de sloppenwijk Pine Valley en de ngo Badisa. Dat bezoek kroop niet in de koude kleren. Peter en Mieke vergaderden met Johnny Jacobs over het afvalbeleid en bezochten in de namiddag een recyclage- en compostbedrijf.

Zonder het goed en wel te beseffen was het plots onze laatste avond. Witzenberg organiseerde een lekker etentje bij Mill en Oaks, maar de meesten moesten verder naar een IDP meeting. Wij mochten vooral niet vergeten onze koffer in te pakken.

Woensdagochtend verwachtte Mrs. Kayer ons in Mooi Uitsig, een werkbezoek zonder een bezoek aan één van de scholen zou niet hetzelfde zijn. De ‘special needs’-klas laat alle harten smelten. Zeker als één van de leerlingen een drukkie komt geven.

De rest van de dag bestond uit vergaderingen afronden, souvenirs kopen, lekkers halen voor de collega’s en … afscheid nemen. Maar hopelijk niet voor al te lang!

Straks stijgen we op, dus tot heel snel,

groetjes, the Essen delegation